Diverse blended-learning-modellen kunnen je helpen om dit te bereiken. Er is een uitgebreide mix te bedenken. Als je wilt bepalen welke modellen het best werken voor een training, dien je te kijken naar verschillende zaken. Denk aan het doel van de training, het kennisniveau van je doelgroep en de tijd en middelen die deelnemers kunnen inzetten.
Om je inspiratie te geven, bespreken we in deze blogpost drie handige blended-learning-modellen. Je kunt deze afzonderlijk van elkaar inzetten óf combineren. Het is maar net wat bij jouw training past!
1. Gestructureerd model
Je organiseert één keer per week of maand een livebijeenkomst en deze wil je maximaal benutten. Een goede voorbereiding is daarom essentieel. Hoe je hiervoor zorgt? Door het principe van 'flipping the classroom' toe te passen. Hierbij bestuderen deelnemers de theorie zelfstandig zodat je tijdens de livebijeenkomsten kunt focussen op verdieping en interactie.
Als je een voorzichtige transitie naar blended learning wilt maken, is dit model ideaal. Het wijkt namelijk in weinig opzichten af van traditionele methodieken, maar je plukt wél de vruchten van meer betrokkenheid, diepgang en communicatie.
2. Flexmodel
Zelfstandig leren speelt een belangrijke rol binnen blended learning. Maar uiteindelijk moet dit juist leiden tot meer samenwerking en interactie. Binnen het flexmodel vind je de juiste balans tussen individuele studie en begeleiding én samenwerkend leren, waarbij deelnemers de handen ineenslaan om van elkaar te leren.
Middels groepsopdrachten daag je hen uit om samen te werken. Bied mensen altijd de mogelijkheid om tussendoor vragen te stellen aan elkaar én aan de trainer, zodat ze er in geen enkel opzicht alleen voor staan.
Dit model is perfect in te zetten als je live-, hybride óf onlinetrainingen verzorgt. Niet voor niets zit de term 'flexibel' opgesloten in de naam.
3. Experiential-learning-model
'Wat hebben deelnemers nodig?' Die vraag staat centraal binnen dit model. Bij experiential learning stem je het trainingsmateriaal continu af op de individuele behoeftes van de deelnemer. Vooraf plan je een x-aantal bijeenkomsten in, maar deze vul je gaandeweg in. Je speelt daarbij in op de ervaringen en vragen van deelnemers. Zij dragen informatie aan, op basis waarvan de trainer of coach de trainingsinhoud vormgeeft.
Het juiste model in de juiste blended-learning-omgeving
Welk model je ook toepast, je hebt een blended-learning-omgeving nodig die voldoende functionaliteiten én flexibiliteit biedt om jouw training te laten slagen. Wil je de mogelijkheden eens verkennen? Neem gerust contact op met LearningStone. Of maak direct een gratis workspace aan!